Stres.Aku rasa lama-lama boleh jadi gila.Macam ada sesuatu dalam kepala aku.Berat sangat.Hidup aku makin lama makin teruk.Tak ada jiwa.Aku benci dengan benda dekat sekililing aku.Aku rasa geram.Kenapa manusia ni tamak sangat?Kenapa manusia ni susah untuk menerima kebenaran?Bangang betul.

      Benda pertama yang buat aku rasa menyampah dengan golongan yang kononnya memperjuangkan Islam yang sebenar.Aku sangat tak berkenan dengan golongan yang terlalu ekstrimis dan liberalni.Korang ni kerja memburukkan keadaan.dahlah masing-masing bergaduh lepastu keras kepala.Kau bayangkan bila ada orang komen atau tegur tutup aurat alih2 kau akan digelar ustaz ustazah FB.Wei,tolonglah kita memang kena tutup auratkan.Apahal nak bagi banyak alasan yang entah apa-apa yang kau merepek tu.Konon tunggu hidayah la pastu suruh jaga tepi kain sendiri.Bukannya susah pun nak pakai tudung.Kau cuma ambil sehelai kain lepastu tutup rambut.Itu je.Harga tudung sekarang pun tak mahal.RM5 pun boleh dapat.Yang aku pelik baju yang tak cukup kain harga sampai beratus-ratus boleh pulak beli.Lepastu nak sembang macam kau tu bagus sangat.Lepastu kau sedap-sedap panggil orang yang tegur kau tu bajet alim.Bongok betul!Jangan tegakkan benang yang dah basah ok.Kalau kau rasa agama Islam ni mudah kenapa masih ramai wanita Islam yang tak menutup aurat?Kenapa?Jawablah!Aku benci betul dengan ayat klise korang tu yang suruh jaga tepi kain orang.Kalau kau rasa agama tak penting bagi kau macam mana dengan negara kita.Takkan negara kita nak ada generasi yang suka minum arak dan pergi kelab malam?Apa yang akan terjadi dekat negara kita kalau generasi muda kita ni suka buat benda-benda lagha ni?!Hancur wei.Sebab perangai sekelompok orang macam kau orang lain akan terima kesanya sekali bongok.Kau tak payah sembang lebih lah nak cakap nanti dia berubah lah apalah.Kalau macamni sampai bila-bila keterunan raver2 ni tak terhapus.Masalah ni dah jadi sangat serius dalam masyarakat kita.Aku kesian tengok orang yang cuba tegur benda yang betul kena hentam.Dia cakap benda yang betul.Masalah golongan yang terlebih ekstrimis pulak ni suka mengkafirkan orang.Padahal mengaku Ahli Sunnah Wal Jamaah.Dia tak belajar agaknya dekat sekolah yang prinsip ASWJ takkan mengkafirkan orang yang tidak sealiran dengannya.Kau bukan tuhan nak tentukan neraka dan syurga orang lain.Dan kau tak perlu lah nak paranoid sangat dengan orang bukan Islam.Ya,kita memang ditindas oleh mereka.Tapi kau kena ingat itu salah umat Islam sendiri.Jangan asyik nak salahkan orang lain.Bunuh orang lain bukan lah jalan penyelesaian yang terbaik.Zaman sekarang bukan macam zaman dulu.Sekarang kau nak lawan dieorang kau kena ada ilmu.Ada teknologi.Tapi kau tengok lah sistem pendidikan sekarang macam mana.Sistem kapitalis yang bangang jugak kau pilih.


Comments

Popular posts from this blog

KMNS: Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan

Konflik Politik Johor pertengahan abad ke-18

Fakta: Melayu memang malas, bodoh dan poyo!