Disebabkan dilanda kebosanan aku try search kat google 'Malaysia Sucks'.Selama ni aku just jumpa orang puji Malaysia.Tapi kali ni tak.Ada lah orang barat dan some chinese yang tak puas hati mereka kutuk-kutuk Malaysia.Bagi aku tak boleh salahkan diorang ni.Tak semuanya perfect pasal negara kita.Maybe situasi kat tempat dieorang berbeza dengan kita.Yang comment tu jugak boleh tahan pedas ye.Serupa macam orang Indon yang benci Malaysia.Kebanyakan yang aku tengok tak puas hati orang Cina lah.It's normal.Memang sikap bangsa dieorang mcamtu.Komplen dan asyik komplen jerkk.Aku cakap macamni bukan sebab racist ye ke dengar cakap kat orang ye tapi ni facts.Kat sekolah aku majoritinya orang Cina.So,aku tahu.Ada je benda nak komplen.Hahaha.Tapi kadang-kadang bagus jugak dieorang ni suka komplen ada benefitnya juga.Ok.Aku bukan nak cakap pasal orang Cina je.Tapi pasal bangsa Melayu dan India jugak.Bagi aku orang Melayu yang tuduh Cina rasis ni pun dua kali lima je rasis.Semua sama ja.Tapi orang India aku tak perasan sangat lah.Sebab mungkin dieorang kena settlekan masalah dengan kaum dieorang kot.Kalau kat sekolah aku biasanya Melayu dengan India rapat.Aku pun ada kawan India boleh dikatakan rapat jugaklah.Tapi dieorang ni jenis India moden.So,jenis yang memang open minded la.Biasanya Melayu akan tulis keburukan orang Cina dan orang Cina akan tulis buruk pasal Melayu.So aku nak tulis pasal kebaikan dan keburukan orang Cina,Melayu dan India.Ni dari pengalaman dan perpekstif aku serta melalui bacaan2 di media sosial.

ORANG MELAYU
1. Ye orang Melayu memang sangat malas.Haha.Aku pun termasuk sekali jugak.Kalau kau tengok dekat kelas yang selalu tak siap kerja sekolah memang orang Melayu.Orang Melayu juga malas nak fikir,malas membaca segala-galanya malas.Tapi aku tahu ada yang rajin.Itu jenis Melayu yang sedar diri.
2.Orang Melayu sangat mudah terpengaruh dengan benda luar.Lagi-lagi kalau datang dari Barat.Bila orang barat pakai bikini kita orang melayu pun nak ikut jugak,billa dieorang ada rave kita pun nak buat jugak segala-galanya nak ikut barat.Bagi dieorang kalau ikut barat baru ada kelas.Tak ketinggalan zaman.Semuanya indah tentang barat.Aku rasa nak panggil bangang pun ada.Dah lupa agaknya negara kita ni dijajah oleh siapa.Bila Israel serang Palestin,wah berkobar anti Amerika.Tapi sekejap je tu.Melayu kan poyo.Kalau ambil yang positif takpela ini ikut benda yang tak berfaedah langsung.Huhu.Bukan barat je di ikut.Korea pun ada jugak.Nampaknya dasa Pandang ke Timur oleh mantan PM kita berjaya mengubah anak-anak remaja kita jadi seperti orang Korea.Ini semua bangang.Aku dulu pernah minat kpop jugak.Masatu tak matang.Sekarang baru aku sedar aku kena tipu bulat2 dengan artis kpoop kesayangan korang tu.Kau fikir apa yang dieorang cerita tentang life tu betul?Tak.Itu tipu.Itu semua skrip je daripada syarikat dieorang untuk tarik peminat.Yang paling menyampah sampai ada yang sanggup nak tukar warganegara lah,kata bahasa korea lagi lembut daripada bahasa melayu.This is shiit.Orang melayu memang sangat mudah terpangaruh.
4.Orang Melayu bila sebut pasal ketuanan melayu sensitif gila.Bila ada kaum lain yang cuba pertikaikan mulalah start dia punya rasis tu.Buat demonstrasi lah,failkan saman.Memalukan betul.Macam tak boleh selesaikan baik-baik.Mentang2 kerajaan kita ni memang jenis ultra melayu(depan orang je) adakah itu bermaksud kau perlu menafikan hak kaum lain?Islam tak ada ajar macamtu pun.Melayu je suka lebih2.Sebab tu lah ramai orang pandang serong kat agama Islam.
3.Mereka sanggup tunggu depan mahkamah beramai-ramai,buat demonstrasi untuk mempertahankan kalimah Allah kenapa tak buat begitu jugak untuk laksanakan hukum hudud?Aku hormat pada korang yang mempertahankan kalimah Allah.Aku tahu korang sayang Allah.Aku faham korang takut ada anak-anak melayu kita mudah terpengaruh.Tapi apa yang aku nampak perjuangan korang cuba berasaskan politik semata-mata.Islam ini mudah je.Tapi melayu yang cemarkan Islam tu sendiri.
4.Orang melayu kuat makan rasuah.Mudah dikaburi dengan ganjaran.Sebab orang Melayu sendiri yang  agungkan sistem di mana kau ada duit,pangkat dan harta baru kau dipandang.Sebab tu dieorang sanggup buat apa2 untuk daparkan semua tu.Jangan salah kan pemimpin tu sahaja yang rasuah tapi mentaliti orang melayu tu sendiri.
4. Orang Melayu mudah menjatuhkan hukum pada orang dan mengeluarkan fatwa tanpa membuat kajian yang sahih.Dan bila orang kata tu salah mula lah kau kata orang tu kafir lah,tak sayang Islam lah.Kepala hotak kau! "Umat Islam disepak oleh orang bukan Islam adalah asal usul bola sepak".Are you serious dude?Jangan nak buat lawak boleh.Itu permainan bola sepak dah main sejak zaman sebelum Islam datang.Stop jadikan Islam makin mundur boleh?
5.Orang Melayu anggap orang muda ni tak tahu apa2 dan hanya orang tua sahaja yang betul.Suara orang muda akan diabiarkan sepi kerana bagi mereka orang muda cuma ikut nafsu.Sebab tu kau tengok kerajaan kita ni menteri-menteri die semuanya tua.Lagsung tak pagi peluang dekat orang muda.Tengok Khairy Jamalludin kebanyakn rakyat suka dia sebab dia ni ada jiwa muda tapi menteri2 tu mana suka dengan dia.Dekat biro2,mana-mana tempatlah mesti orang tua yang akan pegang.

Comments

Popular posts from this blog

KMNS: Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan

Konflik Politik Johor pertengahan abad ke-18

Fakta: Melayu memang malas, bodoh dan poyo!